Walter Benjamin: Fragmana teolojîk-sîyasî

Walter Benjamin: Fragmana teolojîk-sîyasî

Mesîh bi xwe hemû qewimîn ya dîrokî dikemilîne, bi wateya ku ew pêwendiya  ya bi mesyanî re, bi xwe dikemilîne, diafirîne û difilitîne. Ji ber vê yekê tu tiştek dîrokî bi serê xwe nikare ku bixwaze bi mesyanîtiyê re têkildar be. Ji ber vê yekê ye ku alema îlahî ne telosa (yewnanî: dawî, medsed, armanc, hedef) dînamîzma (di orijînal deDynamisyewnanî: bizav, dînamîk) dîrokî ye; wekî hedefek nayê danîn. Ku merî dîrokî lê binêre ew axir e, ne hedef e. Ji ber vê yekê ye ku nîzama fanîtiyê li ser ramana alema îlahî nayê avakirin, ji ber vê yekê ye ku maneyek teokrasî ya dînî tune ye, tenê yek a siyasî heye. Tevahî înkarkirina wateya teokrasiyê bi tundî, ev emega herî girîng a ‘Rihê Ûtopiyayê’ ya Bloch e.

Nîzama fanîtiyê divê xwe li ser ramana bextewariyê saz bike. Têkiliya vê nîzamê bi mesyanî re,yek ji doktrînên bingehîn a felsefeya dîrokê ye. Ji wê têgihîştinek mîstîk a dîrokê tête şert kirin, pirsgirêka wê ku dikare di wêneyek de were pêşkêş kirin. Ger serê tîrê li aliyek hedefa ku dînamîzma fanîtiyê lê karîgerî dike nîşan bideli aliyê din jî tundiya mesyanî, bi rastî bi wî awayî  lêgerîna bextewariyê ya mirovahiya azad hewl dide ku ji rêça mesyaniyê dûr bikeve, lê çawa ku hêzek li ser riya xwe yek a din a di rêça berevajî de diçe pêş dixe, wusa jî nîzama fanî ya fanîtiyê dikare hatina keyaniya mesyanî pêşve bîne.

Îcar fanîtî, ne kategoriyek vê keyaniya mesyanî be jî, lê kategoriyek e, û bi rastî jî yek a herî guncan e, ya nêzîkatiya wêya herî bêdengî yeLebê di bextewariyê de her tiştê dinyayî ji bo helweşîna xwe hewl dide, lewra ew ê tek di bextewariyê de bigihe helweşîna xwe. - Herwiha di heman demê de tundiya mesyanî yrasterast a dil, hundurîn her mirovekê, tê bedbextiyê re,bi maneya derdkişandinê, derbas dibeEw resitutio in integruma ruhanî ya ku ber bi nemiriyê ve dibe, teqabulê yek a din a dinyayî dike, ev a ku ber bi edebiya hilweşînekê dibe û rîtma vê ku biedebî dihere, ya ku di tevayiya xwe de diherebelê cîhanî ya bi tevayî xweya mekanî û ne zemanî dihere, rîtma tebîeta mesyanî, bextewarî ye. Ji ber ku tebîet ji demkiya xwe ya edebî û tevayî mesyanî ye.

Hewldana ji bo vê, di heman demê de ji bo wan astên mirov ên ku xwezayî ne , peywira siyaseta cîhanê ye, metoda wê divê, ku jê re çawa tê gotin jî, nihilîzm be.



Tercîme: Rahmet Yelken


        

Parvekirin: Rahmet Yelken
Xwendin: 200
Dem: Adar 23, 2021
Beş: Fragman
Parve bike:         
Naverokên Navdar
PEYV Û GOTINÊN SOSRET

Kurdî ji destpêka sedsala bîstan bi vir da bi assimilation, integration û ji çaryeka dawîn a vê sedsalê bi vir    

Hêzîran 1, 2019
ORTHOGRAFIA CORDKI

Zhe szedsala 11an ta charyeka pyshin a szedsala 20an cordan be elifba cordki a be xharfyn xsareban be zmany khwe nevistenen ud khwendenen. De szedsala 20an da d   

Nîsan 2, 2020
Nîqaşkirina “Rêbera Rastnivîsînê” didome

Qamişlo Di çarçoveya rêzecivînên ku ji bo nîqaşkirina “Rêbera Rastnivîsînê” da d   

Êlûn 14, 2019
SZK awayê resen ê bazinedaçekan (da, ra, ve) erê dike

Qamişlo Rêzecivînên ku Sazîya Zimanê Kurdî (SZK) bi armanca standardkirina rastnivîsîna kurmancî û    

Êlûn 28, 2019
Rojava.. Lîsteya pirtûkên kurdî yên 2019an Qamişlo

Qamişlo Weşanger û dezgehên weşangerîyê yên rojavayê Kurdistanê bi berhemdana 54 pirtûkên kurdî\kur   

Befranbar 3, 2020
Platonê Leşker

"Şikir ji Xwedê re ku ez ne ji neteweyek dî me, Yewnan im; ne kole me azad im; ne jin im zilam im û şikir ji Xwedê re ji serdema Sokrate   

Hêzîran 12, 2019